Thursday 12 January 2012

Doa vs Caci

Dewasa kini, banyak cerita-cerita yang menggemparkan seluruh negara seperti berita amalina yang berubah, berita  lelaki kahwin sejenis dan bermacam-macam lagi..  haha.. ayat sekolah menengah. tak payah nak dewasa pun, kanak-kanak pun sama. Kenapakah??? Apakah??? Cerita apakah??? 

Saya terbacalah komen-komen, status-status, perbualan-perbualan harian masyarakat kita.. kalau ada bab-bab yang tak puas hati, ada sahaja yang mencaci, memaki, menghamun,menghina, meng.. meng.. macam-macam lagi an.. an.. an..  

                  Saya terfikir, bukankah setiap ucapan itu adalah doa?  Kalau kita syok-syok mengutuk, bukankah doa?

huhu... lagi-lagi, kalau mak-mak yang berdoa (berkata-kata)  Allah makbulkan.. kan.. ahhhh.. macam mana kalau mak-mak mengata-ngata.. ahhh.. kan.. kan..


Ustaz-ustaz pun banyak berpesan, panggil anak-anak dengan ucapan yang baik, panggil kawan-kawan dengan ucapan yang baik.... 
tapi kalau orang sesama Islam, tapi kalau orang tu tersilap jalan yang dipilih..
mungkin kita boleh doakan dia agar dia mendapat hidayah dan jalan yang benar. Mungkin kita pun dapat saham pahala mendoakan kebaikan daripada mengeluarkan ucapan yang tidak baik.

Semua itu Allah tentukan, kita hanya merancang. Mungkin kita tak merancang untuk menggunakan ayat yang terbaik ketika marah dan teremosi. Jadi kawal-kawallah ucapan kita. Bukankah, budi bahasa budaya kita.. kan bebeh~~~ 

No comments:

Post a Comment